Vi har nog alla varit hos frisören någon gång och känt oss missnöjd när vi går därifrån. Hur ska man göra i denna situation?
Kommunikation
Om du har speciella krav måste du kunna förmedla dina behov till frisören. Det hjälper om du har med dig en bild på vad du vill ha. Frisören kan sedan följa dina anvisningar eller rekommendera en annan frisyr om de tror att något att annat passar. Men det gäller att vara precis i sin kommunikation.
Du får ge kritik
Frisörer är inte felfria. De kan göra misstag eller lova mer än de kan leverera. Om du tycker att de klippte för kort, måste du våga berätta det så de kan göra rätt nästa gång. Om du färgar hår och inte blir nöjd med nyansen, säg till och se hur frisören kan lösa det. Förhoppningsvis kan det färgas en gång till för att uppnå rätt nyans. Du har rätten att lämna frisörsalongen med ett leende. Och frisören kommer aldrig veta hur fel det blev om du inte säger till.Vissa saker kan de inte lösa, men poängtera om de har lovat för mycket. Om de lovade rött hår och det blir lite väl brunt, säg till och be dem fixa det. Du ska få det du sagt att du ville betala för.
Skadan är redan gjord
I klippningssituationer är det svårt att fixa saker. Skadan är redan gjord. Du kan dock förnya dig själv genom att sätta in löshår. Med löshår kan du gå till en ny frisör och få en ny frisyr eller åtminstone få tillbaka din gamla frilla till dess att ditt riktiga hår växt ut igen. Kom ihåg att det är inte världens undergång, håret växer alltid ut igen!